سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حافی

زهد واقعی و زاهد راستین

سید عارف حسین دیدگاه

زهد در کلمات معصومین در دو جمله بیان شده است:


هرگاه چیزی از دست دادید اندوهگین نشوید.


و وقتی چیزی به شما رسید فرحناک نگردید.


زیرا مواهب دنیا، چنان است که با آمدنش چیز ارزشمندی نصیب انسان نمی شود و چون می رود‍، شیئ ارجمندی از کف او نرفته است. نه آمدن آن نشاط آور است و نه رفتن آن اندوه زا. زیرا در دادن و گرفتن آن آزمایش الهی است.


باری، معنای زهد،‏ روی گردانی از چیزی است که ذاتا کم ارزش یا بی مقدار است، بنابر این زاهد راستین کسی است که از دنیای بی مقدار و کم ارزش (اعم از مال، مقام و جاه) روی گردان باشد و ارزشی برای آن قائل نباشد. و ولی زاهد خدا کسی است که از این ناحیه، نه از کسی بهراسد و نه غم و اندوهی به خود راه دهد.


الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ( یونس، 62)


زهد بدین معنا نیست که انسان دنیا را برای دنیا ترک کند، مثلا غذای مطبوع نخورد و بر مرکب خوب سوار نشود تا نزد مردم،‏زاهد به حساب آید و محبوب شود.


بلکه زاهد کسی است که غیر خدا را واگذارد و خدا را ترجیح دهد. نه این که متاع اندک دنیا را بدهد تا متاع بیشتر آخرت را دریافت کند. یا مادی را بدهد و به خیال خود، به معنوی برسد.


روزه بگیرد و انفاق کند تا بهشت برین را به کف آورد.


بهترین زهد آن است که فقط برای خدا از مادیات و بهشت و حور و ... بگذرد. نه به طمع دنیا و نه به طمع نعمت های آخرت.


زهد راستین برای خدا و در خفاست تا مردم نفهمند او زهد دارد.


 در سیرت زاهد و در صورت عادی است.


(شمس الوحی تبریزی، ‏سیره عملی علامه طباطبایی، ص 236)


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (346) ، بازدید دیروز: (38) ، کل بازدیدها: (261821)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ